23.9.2022

HalpaHalli mukana energiatalkoissa – myymälöitä uudistetaan, nopeat toimet työ- ja henkilöturvallisuus edellä

HalpaHallissa on tehty energian säästämiseksi pitkäjänteistä työtä. Ketjussa nojaudutaan edelleen pitkän tähtäimen suunnitelmaan, jonka vaikutus on mitattavissa säästettyinä kilowattitunteina ja hiilidioksidikiloina energiatehokkuuden koostuessa monista eri osatekijöistä. Nivalan myymälän uudistuksen myötä on realistista odottaa sen kokonaisenergiankulutuksen putoavan puoleen entisestä. Nopeissa toimissa esimerkiksi valaistuksen ja sisälämpötilan suhteen mennään työ- ja henkilöturvallisuus edellä. Myös henkilöstö on mukana talkoissa.

- Työkalupakissamme ovat muun muassa investoinnit uusiin kylmäjärjestelmiin, valaistukseen ja rakennusautomaatioon unohtamatta tietenkään aurinkoenergiahankkeitamme, joista seuraavan odotamme valmistuvan vielä tämän vuoden aikana Kankaanpäähän. Aurinkovoimalamme tuottavat tällä hetkellä sähköä suunnilleen 125 omakotitalon verran. Investointien ohella teemme jatkuvasti käyntiaika-, lämpötila-, virtaus- ja muita optimointeja, joista on niistäkin saatavissa merkittäviäkin säästöjä, listaa kiinteistöpäällikkö Joonas Kontio.

- Esimerkiksi vuoden 2021 hankkeilla aloimme yrityksenä säästää vuositasolla sähköä 700 000 kilowattituntia, ja tuo säästö saatiin aikaan muutaman myymälän energiaremonteilla. Vaikka säästö jakautuukin vain muutaman kiinteistömme ansioksi, se on toimena paljon merkityksellisempi kuin vaikkapa mainosvalojen sammuttaminen joka kiinteistössä. Tällä hetkellä ulko- ja mainosvalaistuksiakin silti säädetään toimimaan tietyllä aikavälillä ja mukailemaan mahdollisimman paljon luonnonvaloa. Samoin sisävalaistustoimia tehdään. Kaikissa näissä toimissa huomioidaan kuitenkin työ- ja henkilöturvallisuus, ja tässäkin nojaamme pitkän tähtäimen suunnitelmaamme uudistaa valaistusta ja saada sitä kautta aikaan merkityksellisiä energiansäästöjä, Kontio jatkaa.

Konkreettinen esimerkki investoinnista myymälän energiatehokkuuteen on parhaillaan Nivalassa meneillään oleva myymäläuudistus. Sen lisäksi, että myymäläjärjestystä muutetaan entistä asiakaslähtöisemmäksi, kylmäkalusteet on muutettu ovellisiin versioihin ja sisävalaistus led-tekniikkaan. Täysremontin kokeneen kylmäjärjestelmän lauhdelämpö otetaan talteen ja johdetaan myymälän uuden ilmanvaihtokoneen tuloilman lämmitykseen. Jotta energiatehokkuudesta ei tingitä missään kohti, tätä kokonaisuutta tukemaan on hankittu vielä uusi kaukolämpökeskus ja koko palettia ohjaava rakennusautomaatio. Näillä toimilla on realistista odottaa Nivalan myymälän kokonaisenergiankulutuksen putoavan puoleen entisestä.

- HalpaHallin henkilöstö on ollut kiinnostunut energiansäästöasioista, ja henkilöstölle on myös jaettu tietoutta siitä, mitä pieniäkin tekoja jokainen voi konkreettisesti työarjessa tehdä energian säästämiseksi, sanoo Joonas Kontio.