11.5.2020

Vaasan uusi HalpaHalli avataan kesäkuussa

Vaasan Klemettilään valmistunut uusi HalpaHalli avataan kesäkuun alkupuolella. Alunperin myymälän oli tarkoitus avata ovensa jo aikaisemmin keväällä, mutta koronapandemian vuoksi avausta jouduttiin siirtämään.
- Olemme äärimmäisen onnellisia, että Vaasa saa vihdoin ajanmukaisen HalpaHallin, iloitsee Kokkolan Halpa-Halli Oy:n toimitusjohtaja Janne Ylinen.

Hänen mukaansa yhtiö on tehnyt Vaasassa toistakymmentä vuotta töitä uuden myymälähankkeen parissa. Matkan varrelle on mahtunut monia haasteita kaava-asioista finanssikriisiin, kunnes uuden myymälän rakentaminen käynnistyi viime vuonna.
- Myymälälle järjestyi tontti Klemettilästä mainiolta liikepaikalta hyvien liikenneyhteyksien varrelta, ja rakentaminen eteni aikataulussa. Kaikki näytti valoisalta, kunnes korona muutti suunnitelmat. 13. maaliskuuta oli vedenjakajapäivä, jolloin hamstraus Suomessa alkoi, ja noin viikko siitä rajoitusten tultua voimaan totesimme johtoryhmässä, että ainut vastuullinen ratkaisu on siirtää avajaisia, Ylinen kertaa Vaasan myymälän vaiheita.

Tilannekuva muuttunut pandemian edetessä

Koko yhteiskunta on joutunut sopeutumaan epävarmuuteen koronatilanteen eläessä koko ajan. Kun Vaasan HalpaHallin avajaiset siirrettiin, ajatuksena oli avata myymälä ensi syksynä. Myös asiakkaille tilanne on ollut haastava, koska Vaasan keskustassa sijainnut vanha HalpaHalli suljettiin 4. huhtikuuta.
- Nyt nähdään, että hallituksen asettamat rajoitukset purevat, ja epidemiahuippu on siirtymässä kriisin alkuvaiheen arvioita pidemmälle. Koska meillä on Vaasassa valmis ja vastaanotettu myymälä totesimme huhti-toukokuun vaihteessa, että nykyisen tilannekuvan perusteella myymäläavausta ei ole järkevä siirtää syksyyn asti, jolloin koronahaasteet voivat olla isommat. Sen sijaan olemme aloittaneet avausta valmistelevat toimet niin, että myymälä avataan kesäkuun alkupuolella, Janne Ylinen toteaa.

Uuden 5000-neliöisen myymälän kalustaminen ja tavaroittaminen on iso urakka, jonka HalpaHalli tekee perinteisesti ketjun oman henkilökunnan voimin.
- Ennen valmistelutöiden aloittamista kävimme henkilökunnan kanssa tarkasti läpi normaalien työturvallisuusasioiden lisäksi ne varotoimet, joita koronatilanne edellyttää. Myös myymälän avauduttua tärkeintä on ihmisten turvallisuus, ja siksi toimimme tarkasti terveysviranomaisten ohjeiden mukaan.

Vaasan HalpaHallin kohdalla kyse on hiljaisista avajaisista. Se tarkoittaa, että uutta myymälää markkinoidaan avausvaiheessa tavallista maltillisemmin, jotta vältyttäisiin isoilta ihmisruuhkilta. Pandemian alkuvaiheessa Suomessa avattiin näyttävästi jopa yksi kauppakeskus, ja siitä Ylisen mukaan varmasti kaikki kaupanalan toimijat oppivat paljon.
- Elämme poikkeuksellista aikaa mutta on hienoa, että pystymme tämän korona-arjen keskellä avaamaan vaasalaisten kauan odottaman uuden myymälän. Toivon kuitenkin, että meistä jokainen muistaa tässäkin tilanteessa noudattaa niitä turvaohjeita, joilla olemme pystyneet tehokkaasti hidastamaan viruksen leviämistä, hän painottaa.

Janne Ylinen
Kokkolan Halpa-Halli Oy