HalpaHalli veturiksi Äänekosken Kotakennäälle

HalpaHalli Äänekoski

Uudella Kotakennään alueella avattu HalpaHalli laajentaa kaupan tarjontaa Äänekoskella. Samalla Kokkolan Halpa-Halli Oy vahvistaa asemiaan Keski-Suomessa, missä yhtiöllä on entuudestaan myymälät Saarijärvellä ja Muuramessa.

HalpaHalli on ensimmäinen kaupallinen toimija Kotakennäällä. Kokkolan HalpaHalli Oy:n varatoimitusjohtaja Ari Isohella näkee Kotakennään tulevaisuuden alueena yritystoiminnalle ja vapaa-ajanpalveluille. Jo ensi kesänä Kotakennäälle valmistuu uusi monitoimihalli.

- Kaavoitus ja suunnitelmat osoittavat, että Kotakennäästä on kehittymässä elinvoimainen alue, joka kasvaa merkittävästi vähittäiskaupan, toimistotilojen ja muun työpaikkatarjonnan ansiosta unohtamatta matkailu- ja asumispalveluita.

Äänekosken ja Keski-Suomen laajemminkin HalpaHalli näkee kiinnostavana markkina-alueena. Saarijärven HalpaHalli aloitti 2008 ja Muuramen HalpaHalli keväällä 2016.

- Äänekoski sopii erinomaisesti meidän strategiaamme, ja etsimme edelleen Keski-Suomesta uusia kauppapaikkoja. Kokemukset Saarijärveltä ja Muuramesta osoittavat, että Keski-Suomessa on kysyntää HalpaHallin tyyppiselle tarjonnalle, josta perheet löytävät kaiken tarvitsemansa saman katon alta, Isohella toteaa.

HalpaHallille Äänekoskesta teki houkuttelevan kasvava talousalue, jonka kehittymistä muun muassa Metsä Groupin biotuotetehdas vauhdittaa. Valtatie 4:n uusi linjaus puolestaan palvelee Kotakennään alueen saavutettavuutta.

- Liittymäjärjestelyt tekevät liikennöinnistä joustavaa, ja korkea pylooni kutsuu ihmisiä paikalle jo kaukaa. Meistä on tosi vaikea päästä ohi, Isohella nauraa ja laskee pysäköintitilojakin löytyvän lähes 200 autolle.

Energiatehokkaat ja toimivat myymälät

Äänekosken HalpaHalli edustaa 50-vuotisjuhlavuottaan viettävän yhtiön uutta brändiä sekä ilmeeltään että valikoimiltaan.

HalpaHallin kokonaispinta-ala on 5 100 neliötä. Päivittäistavaroiden lisäksi saman katon alta löytyvät käyttötavarat eli pukeutumisen, kodin ja vapaa-ajan osastot. Pukeutumisessa HalpaHalli myy koko perheelle vaatteet, asusteet ja jalkineet. Kodin ja vapaa-ajan osastoilta löytyvät kaikki tuotealueet astioista grilleihin, ruohonleikkureihin ja sisustustuotteisiin. Valikoimiin kuuluu tunnettujen kotimaisten huippubrändien ohella ketjun omia tuotemerkkejä.

- Osassa HalpaHalleja meillä palvelee myös HHKeittiö, mutta Äänekosken konseptiin se ei sisälly. Me keskitymme tässä tapauksessa tavaratalokauppaan, koska Kotakennään alueelle on kaavoitettu liikenneasematoimintaa, Isohella toteaa.

HalpaHallin myymälärakentamisessa korostuvat toimivuus ja energiatehokkuus.

Katolle asennettavilla aurinkopaneeleilla katetaan noin 10 prosenttia myymälän energiankulutuksesta. Ovelliset kylmäkalusteet toimivat ympäristöystävällisesti hiilidioksidilla.

Myymälävalaistus toteutetaan energiaa niukasti kuluttavilla led-lampuilla. Lämmön talteenottojärjestelmän ja maahan porattujen kaivojärjestelmien ansiosta jäähdyttämiseen ja lämmittämiseen käytetään kylmäkalusteista syntyvää hukkalämpöä.

Äänekosken HalpaHallilla on myös merkittävä työllistävä vaikutus, sillä myymälä työllistää noin 30 kaupan alan ammattilaista.

Ari Isohella

varatoimitusjohtaja

Kokkolan HalpaHalli Oy

ari.isohella@halpahalli.fi