Juustoportin valmistamien Hyvän Arjen maitotuotteiden arvoketju on matkassa mitattuna lyhimmillään vain kilometrejä. Suurin osa Juustoportin maitotiloista sijaitsee kivenheiton päässä meijeristä, josta puolestaan on matkaa Jalasjärven HalpaHalliin toinen kivenheitto.
- Arvoketju pellolta kauppaan ja kuluttajalle on kaiken kaikkiaan lyhyt, koska olemme keskellä yhtä Suomen maitoisimmista alueista. Kanssakäyminen tuottajien kanssa on tiivistä ja säännöllistä. Yhteistyömme suurin saavutus on Juustoportin Vapaan lehmän maito, joka sai ensimmäisenä Euroopassa kansainvälisen eläinten hyvinvointia mittaavan Welfare Quality-sertifikaatin, kertoo Juustoportin markkinoinnista vastaava Niklas Keski-Kasari.
Vastuullisuus ja ekologisuus ovat Juustoportille tärkeitä periaatteita, ja ne ovat olleet sitä aina perheyrityksen yli 30-vuotisen historian ajan. Lämpöenergia syntyy kotimaisista raaka-aineista, ja sähkö on peräisin uusiutuvista energialähteistä, muun muassa omasta aurinkovoimalasta.
- Jo parikymmentä vuotta olemme maksaneet maidontuottajille keskimääräistä korkeampaa tuottajahintaa, ja luonnollisesti maksamme myös verot kotimaahan. Kesäisin palkkaamme paljon nuoria kesätöihin, jotta he saavat kokemusta työelämästä, Keski-Kasari kertoo esimerkkejä.
Oma lukunsa Juustoportin menestystarinassa on tuotekehitys. Yrityksen juustot ovat kansainvälisesti palkittuja, ja Juustoportti on edelläkävijä myös sokerin vähentämisessä.
Koronapandemia on ollut Niklas Keski-Kasarin mukaan todellinen stressitesti koko toimialalle, mutta samalla se on herättänyt suomalaiset huomaamaan kotimaisen ruuantuotannon tärkeyden.
- Kansainvälisiä poikkeustilanteita voi olla monenlaisia. Nyt se on ollut virus, jonka seurauksena ulkomaiset toimittajat keskittyivät palvelemaan oman maansa tarpeita. Silloin ruokaa ei enää välttämättä saadakaan ulkomailta.
Keski-Kasari sanoo olevansa ylpeä siitä, miten onnistuneesti kotimaiset tuottajat reagoivat koronapandemian alkuvaiheessa muuttuneeseen tilanteeseen.
- Se oli hieno yhteinen voimanponnistus, joka nosti kotimaisen ruuan arvostusta kuluttajien keskuudessa.